Onze ontwikkelingen
Niet alleen dagelijks in de klas wordt er aan doelen gewerkt. Jaarlijks staan er een aantal onderwijskundige doelen centraal om de onderwijskwaliteit op it Bynt nóg beter te maken. Daarin is ons motto dan ook: Samen elke dag een beetje beter!
Doelen
Ieder schooljaar wordt de kwaliteit van het onderwijs geëvalueerd middels klassen- en flitsbezoeken bij de leerkracht in de groep door de directeur en de intern begeleider en/of door een externe begeleider. Op de Onderwijsteamdag evalueren we het schooljaar: het klassenmanagement, de doorgaande leerlijnen van het onderwijs, het functioneren van het team, de resultaten en prestaties van de leerlingen en de ICT ontwikkelingen (Informatie- en Communicatietechnologie). De evaluatiegegevens en de ingezette ontwikkelingen zijn de basisgegevens geweest voor de ambities voor het nieuwe schooljaar.
Ambities en speerpunten 2024-2025
Visie/missie
Hoe zien we onze visie en missie terug op onze school en in ons onderwijsaanbod? We starten in het schooljaar 2024-2025 met een groot aantal nieuwe leerkrachten in ons onderwijsteam. Daarom willen we ervoor zorgen dat de doorgaande lijn in ons aanbod en onze aanpak binnen de school goed geborgd is. We zullen de gemaakte afspraken doornemen, waar nodig herzien en vastleggen in borgingsdocumenten. Bestaande beleidsdocumenten worden herzien of, indien nodig, opnieuw opgesteld. Het vervolg op de implementatie van de Vreedzame School zal in de vorm van een opfriscursus voor het gehele team plaatsvinden. Verder gaan we de mogelijkheden in kaart brengen van mogelijke vorming tot een Integraal Kind Centrum (IKC) en/of een verbeterde samenwerking tussen opvang en onderwijs.
Zorgstructuur
Er wordt een vervolg- en verbetertraject opgezet met betrekking tot de uitvoering van de afspraken over de zorgstructuur, zodat deze goed worden geborgd. Daarnaast richten we ons op het vormgeven en vastleggen van afspraken rondom het verrijkingsaanbod (Levelwerk).
Rapportfolio / kindgesprekken
We zullen de implementatie van Rapportfolio en de bijbehorende afspraken over het voeren van kindgesprekken verder versterken. Daarnaast zullen we leerlingen en ouders beter betrekken bij het proces, zodat zij inzicht krijgen in de voortgang en ontwikkeling van het kind. Door regelmatig gespreksmomenten in te plannen, creëren we een open communicatie waarin we samen werken aan de leerdoelen en de persoonlijke groei van de leerlingen.
Rekenen
In dit schooljaar gaan we de afspraken over het gebruik van Snappet actualiseren en vastleggen om ervoor te zorgen dat deze goed worden nageleefd. Hierbij besteden we speciale aandacht aan het automatiseren van rekenvaardigheden, met een focus op het rekenaanbod in groep 3.
Taal
We gaan aan de slag met een verbetertraject voor onze taalmethode, waarbij we ervoor zorgen dat afspraken goed worden vastgelegd. Daarnaast starten we een oriëntatietraject voor een nieuwe Engelse methode, die schoolbreed wordt aangeboden. Voor het Frysk zullen we het taallabel herzien en onze focus leggen op het verbeteren van het aanbod voor lezen en schrijven.
Kleuterregistratie / volgsysteem
Er vindt een oriëntatie plaats op de vorm van volgen/registreren in de kleutergroepen.
Schoolmonitor
Aankomend schooljaar streven we naar meer routine op het werken in Schoolmonitor. Per schooldoel worden er aanjagers gekoppeld in Schoolmonitor. Deze aanjagers zijn verantwoordelijk voor het proces omtrent het schooldoel en het wegzetten van het proces in Schoolmonitor.